Hofstede

Een methode om naar de cultuur van een bedrijf te kijken is de cultuurtypering van Geert Hofstede (1991). Hij stelt dat er op zes punten naar de cultuur van een organisatie gekeken kan worden:

  • Procesgericht (vermijden van risico's) vs resultaatgericht (opzoeken van risico's). Red Harvest zal een procesgerichte cultuur hebben, doordat zij producten produceren van uitvaltomaten. Dit brengt relatief gezien weinig risico met zich mee. Als zij een totaal nieuw product zouden gaan produceren en op de markt zouden gaan brengen zou dit veel risicovoller en uitdagender zijn en zou dit een resultaatgerichte cultuur zijn.
  • Mensgericht vs taakgericht. Red Harvest heeft een taakgerichte cultuur. Dit betekent dat men de nadruk legt op hoe men een taak uitvoert. Bij een productieproces als bij Red Harvest past dit goed. Wanneer een proces complexer is, heerst er vaak een mensgerichte cultuur.
  • Organisatie (clubgevoel) vs professioneel (eigen vak). Bij Red Harvest heerst een clubgevoelscultuur. Iedereen weet van elkaar zijn of haar interesses en er heerst een gevoel van éénheid en verbondenheid.
  • Opensysteem vs geslotensysteem. Red Harvest heeft een open systeemcultuur. Dit betekent dat de werknemers privézaken openlijk naar buiten brengen en iedereen elkaars thuissituatie kent. Als Red Harvest met het buitenland zaken gaat doen of buitenlandse collega's krijgt, zal zij anders moeten omgaan met deze mensen dan in Nederland. In veel andere landen heerst er namelijk een hele gesloten cultuur.
  • Losse controle vs strakke controle. Bij Red Harvest heerst strenge controle, omdat dit past bij het personeel wat relatief gezien goedkoop is. Naarmate het personeel duurder is, kan de controle losser zijn, zoals bij de afdelingsmanagers van Red Harvest.
  • Pragmatisch (gericht op regels) vs normatief (gericht op klant). Bij Red Harvest heerst een normatieve cultuur. Dit betekent dat zij gericht is op de klant. Klantgerichtheid is daarmee ook één van de ksf'en van het bedrijf. Bij een pragmatische cultuur ligt de nadruk heel sterk op regels, en dit gaat niet samen met klantgerichtheid. Als de regel is dat er voor 15:00 besteld moet worden, en men besteld om 15,30, dan is dat geen probleem voor Red Harvest.

Maak jouw eigen website met JouwWeb