Marktanalyse

 

 

Het bedrijf en de branche

In Nederland wordt op ruim 44 honderd hectare groenten verbouwd. Het grootste areaal beslaat de trostomaat (929 hectare) die ruim 21 procent van de grond in de tuinbouw inneemt. Dit baart ons echter geen zorgen omdat de meeste tomaten worden geëxporteerd. De Nederlandse markt verkocht voor ruim 1,8 miljard dollar over de grens.

 

In het segment waarin wij ons bevinden, het verwerken van (buitenbeentjes) tot een kant en klare product, is er geen directe concurrentie. Dit zorgt derhalve voor een USP en maakt onze bedrijf duurzamer dan onze indirecte concurrentie (Heinz, Unilever, Nestle etc.).  De Nederlandse markt zal hier goed op reageren, omdat ruim 90% van de consumenten iets tegen voedverspilling willen doen (Schut, 2017).

 

 

 

Ketchup

Nederland houdt van ketchup zo wordt er gemiddeld ruim 1 liter ketchup per inwoner gegeten in 1 jaar. In provincies zoals Zeeland is dit zelfs 1,25 liter p.p. (Heinz weetjes, 2018)

 

 

Tomatensoep

Tomatensoep staat op nummer 2 als best verkochte soepen in bedrijfsrestaurants en horeca. (wastewatchers, 2018).

 

Tomatensaus

Gemiddeld gebruikt een restaurant tomatensaus in 2 van hun hoofdgerechten. (Heinz. 2016)

 

Tomatensap

Tomatensap wordt relatief het minst vaak gebruikt van onze producten en het product wordt vooral besteld door mensen die met hun gezondheid bezig zijn. Tomatensap is in 27%% van de restaurants beschikbaar.  (Gezondsheidsplein 2018)

BCG analyse