Strategie

Cooper

Volgens Cooper moet van tevoren bedacht worden of het product de concurrentie aankan. Cooper zoekt de concurrentie op met de confrontatiestrategie. Er zijn 3 eigenschappen die zowel vanuit de onderneming als vanuit de klant bekeken kunnen worden. Deze 3 eigenschappen die in de overlevingsdriehoek zitten zijn: kostprijs van het product, productkwaliteit en functionaliteit van het product. Dit betekent dat elk van de drie genoemde eigenschappen een bepaalde positie moet innemen binnen de overlevingsdriehoek om het product te laten slagen. Buiten de overlevingsdriehoek slagen de producten niet. Volgens Cooper is het voor een bedrijf schadelijk als zij op alle drie de eigenschappen proberen de beste te zijn. Het is beter om twee eigenschappen in de overlevingszonde te houden en met één uit te blinken. 

 

Voor Red Harvest is de kwaliteit van het product het belangrijkst. De producten die zij leveren aan restaurants zullen van topkwaliteit moeten zijn. Hierin zullen zij dus ook uit moeten blinken. De functionaliteit en de kosten zullen wel binnen de overlevingsdriehoek vallen, maar hier zal Red Harvest niet op uit moeten blinken.  

 

Uitslag SFA-analyse

Er is op drie verschillende vlakken gekeken hoe goed drie verschillende strategieën bij Red Harvest passen. Er is hierbij gekeken naar de aanvaardbaarheid, haalbaarheid en geschiktheid. Bij geschiktheid is er gekeken of de strategie past bij het bedrijf en de T&O. Bij haalbaarheid is er gekeken naar de huidige situatie van Red Harvest. Bij aanvaardbaarheid gaat het erom wat Red Harvest zelf belangrijk vindt en of de strategie financieel haalbaar is.  

Vervolgens is er gekeken naar hoe zwaar deze drie gebieden meewegen in de organisatie. Dit is dan weer vergeleken met de drie strategieën. Uit de analyse bleek dat de benaderingsstrategie van Cooper het best aansluit bij Red Harvest. Dit houdt in dat de belangrijkste strategie voor Red Harvest de confrontatiestrategie van Cooper is. Dit komt omdat de Cooper strategie het meest haalbaar en acceptabel is.