Small data

Small data is informatie die verkregen is van bronnen uit het bedrijf. Dit omvat alle gegevens die betrekking hebben op de eigen organisatie. Alle data die Red Harvest in haar bezit heeft valt onder small data. Dit kunnen bijvoorbeeld de werknemers zijn, verjaardagen, leeftijden van werknemers, tijdsduur van bepaalde werkzaamheden, klanten, de orders, de order groottes, het moment dat klanten een order plaatsen, enz. Uit deze informatie kan Red Harvest gemiddeldes halen en conclusies trekken waardoor er bepaalde beslissingen genomen kunnen worden. Klanttevredenheid is één van de ksf's van Red Harvest. Klanttevredenheid kan gemeten worden door te kijken naar de hoeveelheid terugkerende klanten. Vooral in de business to business wereld is dit erg belangrijk. Een andere manier is om te kijken naar de kpi die hoort bij onze klantgerichtheid. Dit is door een klantencijfer van een 9 te behalen. Deze informatie is ook een voorbeeld van little data, waar conclusies uit getrokken kunnen worden.

Als er blijkt dat restaurants vaak net voor 16:00 bestellen, kan men besluiten om een uur langer bestelling voor dezelfde dag te leveren en zo de klant tegemoet te komen, wat bij onze ksf klantgerichtheid past.

Een ander voorbeeld van little data is de ksf doorlooptijd. Deze kan gemeten worden door het begin van de order tot aflevering te berekenen. Met deze informatie kunnen managers kijken waar de langste wachttijd zit en waarop er gestuurd moet worden om een snellere doorlooptijd te garanderen.

 

Big data

Big Data is een verzameling van alle gegevens op het internet. Dankzij big data kan je heel veel informatie verschaffen over bijvoorbeeld je afnemers en leveranciers. Je kunt verbanden leggen tussen meerdere gegevens.

Bij Red Harvest is big data van belang, omdat we hierbij naar het koopgedrag van onze afnemers kunnen kijken. Ook kunnen we uit deze data halen of we de juiste strategie hebben gekozen. Uit de strategie van Cooper kwam Kwaliteit. Zo kunnen we uit big data halen wat consumenten verstaan onder kwaliteit en hoe vaak klanten kiezen voor kwaliteit i.p.v. prijs bij de concurrentie. De media die we wellicht kunnen gebruiken zijn Company-info, KvK en andere sites die koopgedrag en concurrentie informatie verschaffen. De 4 zaken die wellicht onze afdeling kunnen helpen qua informatie zijn: koopgedrag (kwaliteit of prijs), wat de voorkeur voor doorlooptijd is, of er een verband is tussen doorlooptijd en klantgerichtheid (als je klantvriendelijk bent, zijn afnemers dan sneller tevreden met de wachttijd) en of MVO bijdraagt aan de bereidheid om meer te betalen voor ons product.

Er kan voorspeld worden wanneer restaurants veel klanten krijgen, waarop Red Harvest dus op in moet spelen. Dit kan bijvoorbeeld door naar de weersverwachting te kijken. Bij mooi weer gaan mensen bijvoorbeeld eerder uit eten dan bij slecht weer. Daarnaast kan uit social media berichten en zoekopdrachten geanalyseerd worden wanneer men bij een restaurant gaat eten, en op basis daarvan een percentage voor de verwachte hoeveelheid producten berekenen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb