Kritische succes factor & kritische prestatie indicator

De kritische succes factor, afgekort KSF is de belangrijkste succes factor van een bedrijf. In het duivelselastiek zijn de 6 opties te zien waar Red Harvest uit kan kiezen. 

Het model wordt duivelselastiek genoemd omdat als er een KSF gekozen wordt het snel ten koste van de andere KSF's gaat. Zo is het moeilijk om heel efficiënt (goedkoop) te zijn en tegelijkertijd flexibel. Het is wel mogelijk om meerdere KSF's te kiezen maar het is gebruikelijk om er maximaal 2 te kiezen.

Het is niet de bedoeling om de andere factoren te negeren, elk bedrijf moet bijvoorbeeld efficiënt en betrouwbaar zijn. Maar de gekozen KSF('s) is het speerpunt waar het bedrijf bekend om staat. Een KSF wordt dus in het achterhoofd gehouden bij alle onderdelen van bedrijfsvoering.

 

KSF1: Doorlooptijd

Waarom doorlooptijd?

Uit de input van de omgevingsanalyse is er gebleken dat er behoefte is aan snelle leveringen. De DESTEP-analyse liet zien dat er een trend is dat de klant een steeds snelle levering verwacht. De benchmark liet zien dat de concurrentie er nog niet op focused. Daarom is de strategie van Red Harvest om snel te leveren en de KSF die daarbij hoort is doorlooptijd.

Hoe realiseert Red Harvest een goede doorlooptijd?

In alle processen is er nagedacht over een snelle doorlooptijd, zo wordt er zo lang mogelijk een basisproduct gebruikt voor alle 4 de producten. In de structuur&besturing is er bijvoorbeeld decentrale sturing in een machine organisatie (Mintzberg). Er is ook een ERP-systeem wat de doorlooptijd moet versnellen. Op deze manier is doorlooptijd verwerkt in het gehele bedrijf.

Wat wil Red Harvest bereiken?

KPI 1:  Een maximale doorlooptijd van 2 uur.

KPI 2: Voor 16:00 besteld is dezelfde dag nog bezorgt.

 

KSF2: Klantgerichtheid

Waarom klantgerichtheid?

In de value chain kwam als sterkte naar voren dat de klantenservice als goed wordt ervaren. De Cooper strategie die de focus legt op de kwaliteit kwam als beste strategie uit de FSA analyse. Daarom legt Red Harvest de focus op kwaliteit en dat valt onder klantgerichtheid. De kracht van substituten bij het model van Porter is hoog dus daarom is het van belang om de klanten te binden aan Red Harvest. Om deze redenen kiest Red Harvest ook voor de KSF klantgerichtheid

Waarin komt klantgerichtheid tot uiting bij Red Harvest?

In het ERP-systeem is er een focus op de CRM module. Die module is belangrijk voor het onderhouden voor klantcontact. De kwaliteit wordt in het proces gegarandeerd door meerdere kwaliteitscontroles. In de vacatures voor de nieuwe banen wordt er naar klantgerichtpersoneel gezocht. Op de consumenten website komt een uitgebreid MVO gedeelte wat de consument kan bekijken. Zo wil Red Harvest een klantgerichtheid bedrijf zijn.

Wat wil Red Harvest bereiken?

KPI 1: Het EKO keurmerk bezitten en behouden.
KPI 2: Het klantencijfer van de reviews gemiddeld een 9.