DESTEP-analyse

DEMOGRAFISCH

  • Het aantal 65-plussers in Nederland zal de komende 5 jaar stijgen (CBS, 2017). Red Harvest  kan hierop inspelen door producten te gaan verkopen in winkels waar het aantal 65-plussers groot is. Door de vergrijzing zullen dit soort winkels groeien, hierdoor zal de afzet van Red Harvest ook toenemen.
  • Het aantal vegetariërs stijgt in Nederland na schatting de komende 5 jaar met 13% (Vegetariers.nl, 2018). Een van de belangrijkste vervangers van vlees is groente. Door de toename van vegetariërs zal de vraag naar tomaten groeien. Dit is een kans voor Red Harvest omdat hierdoor de vraag naar tomatenproducten zal groeien.

ECONOMISCH

  • Het is positief voor bedrijven om hun kwalitatief minder mooie producten ook te gebruiken. Voedselverspilling kost een bedrijf namelijk veel geld (Santen, 2011). Voor Red Harvest is het een kans om zo meer omzet te maken, door de kwalitatief minder mooie tomaten te gebruiken voor verschillende producten waar tomaten in zijn verwerkt.
  • Het consumenten- en producentenvertrouwen is de laatste maand opnieuw minder positief dan de maanden ervoor (CBS, 2019). Dit vormt een bedreiging voor Red Harvest, omdat consumenten nu mogelijk minder geld uitgeven aan voeding.
  • Het aantal werklozen is de laatste maanden afgenomen (CBS, 2019). Voor Red Harvest is dit enerzijds positief, omdat consumenten die werkloos waren nu meer te besteden hebben, waardoor Red Harvest meer vraag krijgt naar haar producten. Aan de andere kant is het nadelig voor Red Harvest, doordat we vandaag de dag in een hoogconjunctuur zitten met een overspannen arbeidsmarkt. Dit veroorzaakt hoge lonen (Laureen Tilmans, 2017) en sterke onderhandelingsposities voor werknemers, wat een bedreiging vormt voor Red Harvest.

SOCIAAL-CULTUREEL

  • Een sociaal-culturele trend is dat steeds meer mensen bewust worden van voedselverspilling (Schut, 2017). 90% van de mensen is zich ervan bewust dat we minder voedsel moeten verspillen. Dit is een kans voor Red Harvest om tomaten van mindere kwaliteit te verwerken in soep en deze te vermarkten.
  • Vandaag de dag willen mensen steeds gezonder leven (Wanders, 2017). In tomatensoep zitten veel gezonde vitaminen zoals vitamine A en C en andere belangrijke stoffen (dokter.nl, 2018). Dit is een kans voor Red Harvest om de tomatensoep om de markt te brengen.
  • De Consumenten vinden een snellere levertijd steeds belangrijker en willen daar ook voor betalen (Interiorbusiness, 2018) , Dit is een kans voor Red Harvest om een snellere levertijd dan de concurrenten te realiseren. 

TECHNOLOGISCH

  • In de toekomst zullen er steeds geavanceerde technieken beschikbaar komen om groenten zoals tomaten efficiënter en sneller te sorteren op de kwaliteit ervan (VNG, 2018). Zo kunnen werknemers vervangen worden door machines, wat kostenbesparend zal werken. Dit is een kans voor Red Harvest voor de toekomst.
  • Een andere technologische trend is dat er steeds meer big data beschikbaar zal komen (Foodmagazine, 2018). Red Harvest kan deze informatie gebruiken van bijvoorbeeld lokale restaurants die de producten van Red Harvest afnemen. Door deze veelheid aan informatie zal Red Harvest goed in kunnen schatten hoeveel er elke dag geproduceerd moet worden, zodat er een korte doorlooptijd zal zijn, wat voordelig is voor Red Harvest en zorgt ook voor een kans.
  • Machine Learning en Artificial Intelligence (AI) zullen zich de komende jaren verder door ontwikkelen. Red Harvest heeft hier wat aan omdat hierdoor de machines steeds slimmer worden en op een gegeven moment de menselijke taken binnen de productie kunnen overnemen.

ECOLOGISCH

  • Een ecologische trend is dat steeds meer restaurants vandaag de dag lokale producten in hun assortiment willen hebben (Nancy van Batenburg, 2017). Dit is een kans voor Red Harvest om tomatenproducten te leveren aan restaurants in de omgeving.
  • De komende jaren gaan we steeds meer te maken krijgen met warme zomers (NOS, 2018). Een gevolg hiervan is dat tomaten kunnen gaan scheuren (Gerard Boonekamp, 2016), waardoor ze niet meer verkocht kunnen worden. Dit is een kans voor Red Harvest, om zo de minder goede tomaten toch in andere tomaten producten te verwerken. Dit is goed om verspilling tegen te gaan en levert bovendien geld op.

POLITIEK-JURIDISCH

  • De overheid wil de voedselverspilling verminderen met 50% in 2030 (Rijksoverheid, 2018). Dit is wereldwijd vastgesteld door de Verenigde Naties in de 17 werelddoelen die zijn opgesteld (sdgnederland.nl, 2018). Dit is een kans voor Red Harvest, om hier aan mee te werken en zo haar status van maatschappelijk verantwoord ondernemen te verhogen.
  • De overheid steunt bedrijven die zich gaan inzetten tegen voedselverspilling (René Bouwmeester, 2018). De regering maakt de komende 4 jaar 7 miljoen euro vrij voor investeringen zoals voorlichting en onderzoek. Voor Red Harvest is dit een kans om te profiteren van deze investeringen.

5 krachten model Porter