Concurrentenanalyse

Benchmark

In de toekomst zal Red harvest van de eigen tomaten kwekerij meerdere producten gaan maken. Waaronder tomatensoep, tomatensaus, tomatensap en pizzabodemsaus. Dit zijn allemaal nieuwe producten voor Red harvest, dit betekent dat ze met deze producent in nieuwe markten terecht zullen komen. Het zal dus belangrijk zijn voor Red harvest om van tevoren uit te zoeken hoe deze markten eruitzien. Een belangrijk element van de markten zijn de concurrenten. Tijdens deze concurrentenanalyse zullen we gaan kijken naar grote concurrenten als Unilever, Heinz, Nestle, en kromkommer.

Veruit de grootste concurrent voor Red harvest is Unilever. Unilever is het moederbedrijf van vele dochterbedrijven die substitueerbare producten verkopen op de markt waar Red harvest ook actief gaat zijn. Op het gebied van tomatensoep zal Red harvest grote concurrentie ervaren van Knorr, één van de dochterbedrijven van Unilever. Als Red harvest Tomatensaus gaat verkopen zal het grote concurrentie ervaren van Heinz. Dit is namelijk de nummer 1 tomatensaus verkoper in Nederland. Red harvest zal ook concurrentie ervaren aan het moederbedrijf Nestle. Ze zullen met name concurrentie ervaren aan het grote dochterbedrijf Maggi. Een kleinere concurrent voor Red harvest is kromkommer. Dit bedrijf zal vooral concurreren op de producten van Red harvest die zijn gemaakt van de overige tomaten uit de eigen kwekerij.

 

Concurrenten

Unilever

Unilever is een moederbedrijf met grote dochterbedrijven als Knorr, Becel, Calvé en Bertolli. Unilever zal dus ook kunnen concurreren op alle producten die Red harvest wil gaan verkopen. Unilever is dus een gigantisch bedrijf waarvan Red harvest veel concurrentie zal gaan ervaren.

Heinz

Heinz is de grootste concurrent op het gebied van saus. Heinz verkoopt veruit de grootste hoeveelheden saus per jaar. Op het gebied van tomatensaus zal Heinz dus een belangrijke concurrent vormen. Maar Heinz verkoopt ook tomatensoep. Heinz zal dus ook op dit gebied een grote concurrent zijn.

Nestle

Onder Nestle vallen grote dochterbedrijven als Maggi, Nespresso en Herta. Met name Maggi zal voor Red harvest een grote concurrent zijn op het gebied van soepen. Maggi is een iets goedkoper merk dan de hiervoor genoemde merken en heeft net als de andere merken een gigantisch assortiment waarbij de klant kan kiezen uit verschillende smaak variaties.

Kromkommer

Doordat Red harvest ook gaat inspelen op de grote weg gegooide hoeveelheden tomaten zal het ook concurrentie ervaren aan een iets minder groot bedrijf. Kromkommer is namelijk grondlegger van het omzetten van niet bruikbare producten naar bruikbare voedingsmiddelen. Kromkommer is een opkomend bedrijf hierin en is bezig met het veroveren van de Nederlandse soepen markt.